Když se v 50. a 60. letech 20. století objevilo hnutí pop art, přineslo do světa umění svěží vítr. Místo klasických námětů, jako byly krajiny nebo portréty, začali umělci čerpat inspiraci z masové kultury – z reklamy, komiksů, konzumního zboží a slavných osobností. Pop art tak stíral hranice mezi „vysokým“ a „nízkým“ uměním a stal se symbolem nové éry.
Kořeny pop artu
Pop art vznikl téměř současně ve Velké Británii a Spojených státech. Britští umělci se zaměřili na komentář konzumní společnosti a rychle se měnícího světa médií, zatímco v USA se pop art stal odrazem amerického snu, reklamy a rostoucí slávy celebrit.
Typické znaky pop artu
-
Zobrazení každodenních předmětů – plechovky s polévkou, láhve Coca-Coly, komiksové bubliny.
-
Silné barvy – kontrastní, jasné a hravé.
-
Opakování motivů – často připomínající sériovou výrobu.
-
Inspirace reklamou a komiksem – grafická jednoduchost a výrazné linie.
Slavní představitelé
-
Andy Warhol – pravděpodobně nejznámější umělec pop artu. Proslul svými sítotisky slavných osobností (např. Marilyn Monroe) a ikonickými plechovkami Campbell’s Soup.
-
Roy Lichtenstein – čerpal z estetiky komiksů, jeho velkoformátové obrazy s typickými „tečkami“ (Ben-Day dots) jsou symbolem pop artu.
-
Richard Hamilton – britský umělec, který je považován za jednoho z otců hnutí, jeho koláž Co vlastně dělá dnešní domovy tak odlišnými, tak přitažlivými? se stala ikonou.
Proč je pop art důležitý?
Pop art zpochybnil tradiční pojetí umění. Ukázal, že i předměty každodenní spotřeby nebo mediální obrazy mohou být uměleckými díly. Tím otevřel dveře dalším moderním směrům a zároveň demokratizoval umění – přiblížil jej běžným lidem, protože používal motivy, které všichni znali.
Pop art dnes
Dnes je pop art stále oblíbený. Jeho výrazné barvy a hravý styl se objevují v interiérovém designu, módě i grafickém designu. Mnoho současných umělců se k němu vrací jako k inspiraci, protože stále rezonuje s kulturou, v níž žijeme – kulturou médií, reklamy a spotřeby.
Závěr
Pop art je víc než jen barevné obrazy konzumních předmětů. Je to umění, které nastavuje zrcadlo společnosti a ukazuje, jak velký vliv mají média, reklama a masová kultura na naše vnímání světa. A právě proto zůstává aktuální i dnes.
úvodní obrázek: pixabay.com

