Kreslení mandal: 2. díl, Psychologie barev

Estimated read time 5 min read

Psychologie barev je věda a naučit se ji znamená dlouhé studium. To je jako hudba, kdy se můžeme naučit tři akordy a v nich odehrát většinu známých písniček. Ale pochopit hudbu v její podstatě je studium na roky a věříme, že ani znalost teorie hudby není klíčem k jejímu pochopení. 

To lze obrazně říci o mnohých lidských činnostech, nás tedy bude zajímat kreslení a barvy. Stručně lze říci, že barvy můžeme chápat jako klady i zápory, jako červená je láska a zároveň je jako krev.

Červená, jak jsme již řekli, je znakem lásky, ale i vášně, chuti k životu, také smyslnosti a dobývání (třeba srdce), současně vyjadřuje sebedůvěru, sílu, schopnost vytrvat a samostatnost. V záporu jde o otevřenou ránu, nenávist, pudovost a zuřivost. U červené jde o 1. čakru (Muladharu), jde o element Země.

 

Oranžová jako klad je optimistická, plná energie a radosti ze života. Současně vyjadřuje ctižádost, přátelství, aktivitu, ale i něhu, otevřenost, odvahu a sílu, srdečnost, mladistvost, zdraví a sebedůvěru. Jako záporná vyjadřuje bezstarostnost, nezdravou touhu po uplatnění. U oranžové jde o 2. čakru (Svadhisthana) s elementem vody.

Žlutá barva je v kladném smyslu symbolem slunce, světla, radosti i spokojenost, ale současně zdroj inspirace, rozvoje, osvobození ducha, moudrosti fantazie, podnikavosti i touhy po svobodě. V záporném smyslu ale je to strach z omezení, povrchnost, závist a sebepřeceňování. Žlutá je 3. čakrou (Manipura) jako element ohně.

Zelenou chápeme jako život a přírodu, naději a sílu vůle, vytrvalost a rovnováha, růst i nový začátek, současně zotavení i zdraví, integrita, uznání a cílevědomost. V záporu ctižádostivost, nečestnost a touhu po moci. Zelená zastupuje 4. čakru (Anaháta), ovšem v tomto případě i růžovofialová a zlatá, a je to element vzduchu.

Modrá je jistota a vyváženost, mírnost i mírumilovnost, klid a mír či uvolnění, svobodu, neohraničenost, ale i touhu a věrnost, idealismus, sebezapomnění a rozum. V záporu je pak modrá znakem prázdnoty, nudy, ochromení a naivity. Světle modrá barva je 5. čakra (Višuddhi), ovšem také i stříbrná a zelenavě modrá, jde o element Éter.

Fialová barva značí meditaci, spiritismus, mystiku a magie, ale také proměnu a inspiraci, sjednocení protikladů či velkou citovost a individualitu. Záporně vyjadřuje žal a melancholii, odříkání a pokání, vzdání se i odklon. Fialová zastupuje 6. čakru (Adžna), ale i indigově modrá a žlutá, kdy je o smyslové funkce, tedy všechny smysly i nadsmyslové vnímání.

Bílá je znakem čistoty a nevinnosti, dokonalosti a ctnost, znamená i věcnost, vznešenost a spasení, spolehlivost, upřímnost a lásku k pravdě či obchodní instinkt, v záporu pak chlad, abstrakci a škodlivý perfekcionalismus. Bílá je 7. čakrou (Sahasrára), ale i fialová a zlatá, jde tu o základní princip čirého Bytí, které ovlivňuje velký mozek.

Růžová může vyjadřovat romantiku, ale také přítulnost, oddanost, jemnost, přeneseně sebezapomnění, ženskost i zdrženlivost, něhu a schopnost užívat života, eleganci i sebepřekonání. Jako zápor vyjadřuje spoutanost, potřebu ochrany, sentimentalitu i ztrátu reality.

Tyrkysová je znakem přátelství a družnosti i komunikace, vynalézavosti a sebevědomí, přitažlivosti i šarmu a humoru, jako záporná je znakem rozmarnosti, sebestřednost a potřebu uznání.

Černá a šedá jsou znamením návrat a obnova, důstojnost i nezdolnost, v záporu smrt, zkázu, smutek a klid, hřích i bázeň a ztrátu či ohrožení, zatmění a samotu, beznaděj, nátlak a omrzelost.

 

Poselství mandaly

Mandala, pokud je tak myšlena, může vyjadřovat poselství. Mandala totiž nemusí být vytvářena jen pro autora, ale i pro někoho či pro něco. To byl přece v Tibetu její účel. Můžeme se s ní dostat či alespoň nahlédnout do pravé podstaty věcí i tím i do duše a srdce nejen svého, ale i druhého člověka.

Jak jsme v počátku naznačili, je to jedna z cest léčení, ale myslí se tím spíše léčba duše. Právě v symetrii opakováním určitých prvků přináší uklidnění. To přece nejde, když jsme vzrušeni a v duši máme velký neklid či zlobu. Usměrňujeme tím psychickou nevyrovnanost, ať již krátkodobou či déletrvající, viditelnou i latentní. Radost z tvorby takovou moc má, ale nemůžeme spoléhat, že jednou mandalou se zbavíme dlouhodobého stresu.

 

Mandala jako dar

Stále hovoříme o mandale a i nás jako tvůrcích, ale mandala může být i darem, ať již jako pozornost, tak i dar s nějakým účelem. Můžeme mít na myslí vyjádření vlastního vztahu k podarované osobě, ale i splnění jejich přání a tužeb, upevnění zdraví a podobně.

Další články:

Další články autora: