Jak napodobit historické slohy 2.

Estimated read time 4 min read

Kreslení či malování napodobující staré či starodávné kultury nám může přinést mnoho zábavy, ale ona to konečně není žádná legrace. Jen bychom chtěli předeslat, že nechceme psát historii Egypta, ale i jako stát se vyvíjelo i umění, v základu od statického k dynamickému, od hrubého k jemnému, od jednoduchého ke složitějšímu, ovšem vždy v určitých mantinelech. Pokud tyto „mantinely“ zachováme, můžeme vytvořit dílka plná něhy i půvabu.

Perspektiva

Základním prvkem egyptského umění je, že neznalo perspektivu, ale že ji vyjadřovali jiným způsobem. Můžeme si to hned vyzkoušet na jednoduchém příkladu. Nakreslete obdélník třeba 3 x 5 cm, na kratší straně pak tři jednoduché palmy tak, aby kmeny mířily od strany obdélníka ven. Pak papír otočíme o 90 stupňů a na delší straně nakreslíme pět palem obdobně, pak opět o 90 a znovu o 90 stupňů. Teď máme obdélník a palmy, které míří na všechny strany, ale vytvořili jsme obrázek třeba staroegyptského bazénu s palmami kolem.

Pokud Egypťan maloval skupiny lidi, tak je řadil do pásů nad sebou a někdy i s určitým zmenšením. Egypt nepoužíval také žádné stínování a ani stíny vržené.

 

Kresba postavy

Egyptské postavy jsou velmi komplikované. Pro nás je jednoduché namalovat člověka, jaký je, jaký má postroj nohou, kam natáčí ramena, kam hledí a podobně, těžko chápeme, že za tisíce let Egypta na tohle nikdo nepřišel, nebo nechtěl přijít? Těžko to chápeme, pokud v tom nežijeme od malička. Ale vraťme se do Egypta.

kresba 04-10 tanecnice

Postavy Egypťanů jsou strnulé, nohy jsou malované z profilu, trup zepředu, hlava a ruce opět z profilu. Výjimkou v obličeji bylo oko, které se kreslilo z ánfasu. Velikostí postav nebyla řešena perspektiva, kdy menší je vzdálenější, ale výška se řídila důležitostí malované osoby, tedy bůh či faraón byl nejvyšší a zajatý nepřítel nejmenší, otec větší než matka a děti ještě menší. Postavy jsou kresleny buď jen obrysově nebo s plošným kolorováním jasnými barvami.

Jak se rozvíjelo egyptské umění a pod vlivem ze zahraničí, zejména z Kréty, Řecka či Orientu, se ženy v nejstarších dobách masité a robustní zjemňovaly a zeštíhlovaly, u mužů se postupně více zdůrazňovaly silné paže, svaly na nohou a zvýrazňovaly se ostré rysy tváře. Egypťané dokázali i při těchto velmi omezených možnostech vyjadřovat náladu či božskost či nadpozemskost, zejména u faraónů, tak i přísnost, časem i nejistotu či obavy. V pozdějším období se ustoupilo od zažitých pravidel a můžeme se setkat i se skoro realistickou kresbou

 

Náměty egyptské malby

Nechceme na nikom, aby maloval faraóny, ale raději, ať volí soudobější náměty. Egyptské malby měly veli různorodé náměty, ze života bohů, faraónů i prostých lidí, války, lovy a zvířata, různé práce, plavba po Nilu a podobně. Tvořily se i ornamenty s různými geometrickými prvky či rostlinnými náměty, zejména lotosu a papyru.

kresba 04-10 egyptske lode

Písmo

Součástí kreseb či maleb bylo písmo, které vznikalo ze zjednodušených obrázků, říkáme jim hieroglyfy. U těch je rada těžká, protože jen málo lidí u nás je zná, takže doporučujeme se jim raději vyhnout nebo stylizovat či si upravit latinku, což jsme probírali v minulých kapitolách.

 

Zvířata

Zvířata se také malovala podle důležitosti či podle určených vlastnosti, takže lvi jsou majestátní, kočky moudré a i lstivé, sokoli mají božskou moc. I zde se vývoj bral od drsnějšího spodobnění k větší citovosti, ale stále s určitou úctou a bázni. Většinou jsou zvířata kreslena z profilu.

Další články:

Další články autora: