V prvním díle jsme si řekli něco o velikosti a gramáži papíru. Dnes se podíváme na strukturu papíru a odstínu papíru a další potřebné věci ke kreslení. Struktura papíru má na kresbu velký vliv. Máme několik druhů struktury papíru. Hrubá, střední, hladká nebo velmi jemná poněkud více lesklá. Každý struktura má něco do sebe. Například hrubý papír zachytí více tuhy než hladký papír.
Kresba na hrubém papíru je hlubší více vynikne světlo a stíny a tedy větší kontrast. Ovšem hůře se rozlišují jemné detaily, jelikož struktura má zrnitý vzhled. Na hladkém papíře snadno uvidíte jemné detaily, ale protože se tužka na hladkém povrchu snadno rozmaže, je nutná dávka sebeovládání a šikovnosti jinak kresba bude vypadat ušmudlaně. Další nevýhodou je, že tuha na hladkém povrchu získá lesklý až kovový vzhled. Osobně dávám přednost papíru se středně hladkou strukturou. Struktura je dostatečně hrbolatá pro aplikaci tuhy bez kovového lesku a vzhledu.
Dále máme papíry s pH nebo bez kyselin které mají mnohem delší životnost. Existuje také papír s obsahem bavlněných vláken, kterému říkáme hadrový papír. Dobře ošetřený vydrží celé roky i desítky let. Nejčastěji kreslím na bílý nebo trochu našedlý papír. Občas šáhnu i po tónovaném či barevném papíru.
Dobré také je podložit si papír tvrdou podložkou, aby se vám dobře pracovalo. Podložku můžete použít téměř z jakéhokoliv materiálu, který vám vyhovuje a je aspoň trochu tvrdý. Sponky mi přidržují papír k podložce, používám ty největší.
Při kreslení používám dva druhy gumy. Plastickou, která se může tvarovat jako plastelína a obyčejnou tvrdou gumu. Výhodou plastické gumy je ta, že lze upravit do libovolného tvaru a lze tak přesně a pečlivě gumovat drobné detaily beztoho, že by se porušili okolí. Zatímco tvrdá klasická guma je spíše vhodná pro gumování větších celků a uvnitř kresby bych jí moc nedoporučoval případně s co největší opatrností neboť za sebou zanechává stopy tuhy.