… a chcete ovládat kouzla grafické úpravy fotek v oblíbených editorech, musíte sáhnout po digitálních zrcadlovkách…
Rozhodně však nechci urazit jméno, či dokonce kvalitu analogových fotoaparátů – tedy fotoaparátů, pořizujících snímky na klasický kinofilm, jejichž kouzlo tkví právě v originalitě a neměnnosti objektů na fotografii, s kterou už po „cvaknutí spouště“ těžko co provedete, a která je hlavně obrovským překvapením, které vidíte až „na papíře“.
Samozřejmě – i fotografii můžete naskenovat, poté oříznout a pozměnit pak na ni barvy apod. – naskenovaná fotografie je však zhoršené kvality, a to už jen pro nedostatečnou ostrost analogových fotoaparátů, minimální zoom a nikdy ne dokonalou práci scanneru.
Avšak i analogové snímky bez jakýchkoli počítačových úprav jsou hodnotné, ba dokonce jsou větším uměním, než snímky z „digitálu“, které projdou hromadnou, většinou i automatickou změnou v editoru. Kdy najednou jste hubenější, mladší, růžovější a „fotograf“ dokonce ani nemusí ovládat svůj fotoaparát, protože editor se postará i o kýžené „rozmazané pozadí“ nebo „předek“, který „konzumenty“ fotografií (zvláště těch svatebních) tolik baví. To vše již musí mít fotograf analogových fotoaparátů „v rukou“ – výběr vhodného prostředí, nasvícení objektu apod.
Zde je zapotřebí uvést kouzelníka ve světě fotoaparátů – v roce 2011 zesnulého fotografa Miroslava Tichého, který si v 60. letech aparáty i zvětšovací přístroje dokonce konstruoval sám z plechovek, pivních zátek, brýlových skel, ruliček z toaletního papíru apod. Ano, i „tohleto“ tvořilo snímky a i takové „produkty“ z fotoaparátu z odpadků byly oceněny ve světě.
Ovšem digitální fotografie, prošlé úpravou v grafickém editoru nelze jen kritizovat. Úprava v editoru vyžaduje čas, pokud nepracujete tak, že z objektů na fotografii vytváříte uhlazené „nabalzamované panenky“ a veškerou realitu a stáří člověka tak skrýváte jako „průmysl“ plastické chirurgie, není úprava fotek špatná. Filosofie grafické úpravy může být dokonalá v bizarních inscenacích objektů v atypickém prostředí – lidí, kráčejících po vodě nebo mezi dinosaury, například. Fascinující je i tajemství levitujících osob na fotografii – to vše je umění grafické úpravy s trochou čar při pořizování fotografie. Zároveň to není kýčem, jako přehnané použití barev na oči a pleť, popřípadě drastické vyhlazení i pórů na obličeji.
Není pravda, že na to, aby se člověk stal fotografem – postačí drahý a moderní fotoaparát. Není to jenom o fotoaparátu, je to o vašem oku, o ustavení objektu, o nepříjemné poloze, z které fotíte, a která udělá ten „pravý úhel“… Další je otázka kvality grafického editoru, jeho případné automatiky, popřípadě šikovnosti vašich rukou v pohybu s myší a vkusu, který máte při používání barev nebo fantazie ve „výměně“ pozadí objektu fotografie.
Fotit můžete i obyčejným „digitálem“, a následně jeho fotografie upravovat v editoru, chcete-li se ale co nejvíce přiblížit profesionálům, není lehčí cesty, než pořídit si profesionální fotoaparát.
Jeden z nejoblíbenějších profesionálních fotoaparátů, je v současné době Canon SOS 5D Mark III. S vhodným objektivem už alespoň kvalitou snímků, můžete konkurovat světovým fotografům. Pořizovací cena pouze těla (bez objektivu), je však cca 80 tisíc a nutno dodat – objektivy jsou kolikrát dražší hračky, než samotné fotoaparáty.
Rozhodnete-li se však pro něj, určitě k tomuto fotoaparátu zvolte objektiv typu zoom – ten je vždy praktičtější než objektivy s pevným ohniskem. Bez debat je tato alternativa, chcete-li fotografovat divokou přírodu, vůbec cokoli co se namane. Rodinný život i případné zakázky jako počínající externí amatérský fotograf, protože byť se budete chtít fotografii věnovat, určitě se nebudete zatěžovat celou výbavičkou fotografa, včetně ateliéru a jeho vybavení.
To až pak se vám vyplatí, pořizovat i objektiv s pevným ohniskem, jen profesionální fotografové opravdu využijí oba typy objektivů. Dokonalého splynutí pro fotografie lvů v plzeňské ZOO, jelenů v lese nebo vašich dětí při školním představení, docílíte použitím objektivu Canon EF 70-200mm f/2,8 L IS II USM (cca 60 000 Kč). Nevýhodou fotoaparátu a objektivu je však krom ceny i váha, tohle to je opravdový kanón, ke kterému si připočtěte ještě bateriový grip, prodávající se rovněž zvlášť. Pro ženy je to bez stativu těžká hračka.
Opravdu potřebujete fotoaparát za cenu auta? Protože existuje i tzv. „poloprofesionální zrcadlovka“, u výrobce Canon to je Canon EOS 7D. I se základním objektivem Canon EF 50mm f/1,8 II, má zase váhu na vykloubení ruky. Spolu s dostačujícím objektivem typu zoom – Canon 70-200mm f/4,0 L USM se však vejdete do 55 tisíc Kč…